Publicis Sapient is al meer dan 30 jaar een leider op het gebied van digitale transformatie en duurzame groei. Toen het zusterbedrijf Publicis Media introk in dezelfde gebouwen, zag het bedrijf een kans om het kantoor naar een hoger niveau te tillen. Met de hulp van Kinnarps is een duurzame en aantrekkelijke werkplek op lange termijn gecreëerd met de nadruk op ergonomie.
Als je binnenkomt springt het indrukwekkend hoge plafond in het oog. Het unieke pand, dat vroeger een kerk was, voegt een sfeervolle touch toe aan het kantoor, maar vormt ook een grote uitdaging op het gebied van akoestiek. Claudia Brodlova, Associate Finance bij Publicis Sapient, legt uit dat de akoestiek een van de grootste uitdagingen was bij het creëren van de nieuwe ruimtes. “Voordat Kinnarps onze ruimtes opnieuw ontwierp, was het geluidsniveau op kantoor hoog. Wanneer mensen praatten, weergalmde dit in de hele ruimte, waardoor je hoofd moe aanvoelde en het moeilijk was om je te concentreren”, legt ze uit. Om een betere geluidsomgeving te creëren, werd bij de planning veel nadruk gelegd op akoestiek. Met behulp van strategisch geplaatste geluiddempers, beklede meubels, tapijten en gordijnen kon de geluidsomgeving in de voormalige kerk worden aangepast aan een modern kantoor.
Met behulp van strategisch geplaatste geluiddempers, beklede meubels, tapijten en gordijnen kon de geluidsomgeving in de voormalige kerk worden aangepast aan een modern kantoor. Op de begane grond hangt de geluidsabsorberende Vibe scheidingswand waar zich vroeger de preekstoel bevond. Door de ruimte af te schermen van de rest van het kantoor, ontstaat een ruimte in de ruimte die zowel de geluidsomgeving als de mogelijkheid om afzonderlijk te werken verbetert.
Een andere uitdaging bij het creëren van een modern kantoor in een kerk was de plattegrond met de grote en open ruimtes die kenmerkend zijn voor het gebouw. Om een omgeving te creëren die de manier van werken van Publicis Sapient ondersteunt – een evenwicht tussen individueel werk, vergaderingen en creatieve samenwerking – moesten we alles herbekijken en duidelijke flows creëren.
De oplossing was om ruimtes binnen de ruimte te ontwerpen, waar verschillende functies hun eigen plaats konden hebben zonder de andere te verstoren. Opgehangen schermen en textiel hielpen zones te definiëren aangepast aan specifieke activiteiten. Deze indelingen maakten het mogelijk om flexibele omgevingen te creëren die zowel individuele focus als samenwerking ondersteunen, terwijl de openheid van de kantoorruimte behouden bleef. Het resultaat was een doordachte workflow waarbij medewerkers gemakkelijk tussen verschillende soorten ruimtes kunnen wisselen, aangepast aan hun behoeften.
Claudia Brodlova, Associate Finance, Publicis Sapient.
“De ruimtes passen bij onze manier van werken, ze zijn ergonomisch ontworpen en hebben een samenhangend gevoel dat ze voorheen niet hadden.”
In de lounge op de begane grond creëren de Bolero sofa en fauteuil samen met de Matsumoto tafel een uitnodigende sfeer. Op de achtergrond staan Point sofa’s met hoge rug, die bijvoorbeeld een afgeschermde plek bieden voor telefoongesprekken.
Op de begane grond bevindt zich de kantine, die volgens de planning ook kan dienen als vergaderruimte voor grotere evenementen of conferenties. Met een uittrekbaar gordijn kan de ruimte eenvoudig worden gescheiden van de rest van de begane grond. De Neo Lite stoel, de Nestor sofa en de Matsumoto tafel geven de ruimte een gezellige touch.
Voor Publicis Sapient was het belangrijk om een werkomgeving te creëren die niet alleen duurzaam is vanuit milieuperspectief, maar die ook kan worden gewijzigd. De mogelijkheid om het meubilair wanneer nodig te vernieuwen en te updaten was vanzelfsprekend – een aspect dat niet alleen een verantwoorde duurzaamheidsstrategie weerspiegelt, maar ook een focus op kwaliteit. “We wilden een duurzame oplossing voor interieurontwerp die kon worden geüpdatet en vernieuwd als er behoefte aan was. De beschikbaarheid van reserveonderdelen was cruciaal en een van de redenen waarom we ervoor kozen om met Kinnarps samen te werken”, legt Claudia uit.
Kwaliteit gaat niet alleen over het maken van meubels die lang meegaan, maar ook over het kunnen aanpassen aan toekomstige behoeften zonder aan functie of esthetiek te verliezen. Door te kiezen voor een leverancier die lokaal geproduceerd meubilair en een doordacht ontwerp aanbiedt, kon het bedrijf ook de ecologische voetafdruk van de oplos-sing minimaliseren.
Bovendien betekent een hoogwaardige oplossing lagere onderhoudskosten en minder verspilling van grondstoffen. Met Kinnarps als partner kreeg Publicis Sapient een interieurontwerp met duurzame materialen en toegang tot een reserveonderdelensysteem dat garandeert dat het meubilair na verloop van tijd kan worden hergebruikt en vernieuwd. Het resultaat is een kantoor waar elk detail zorgvuldig is overwogen – van het ontwerp tot het duurzaamheidswerk op lange termijn – waardoor het een aantrekkelijke werkplek is, nu en in de toekomst.
De droom van een werkplek die een aantrekkelijk ontwerp combineert met een goede algehele ergonomie is werkelijkheid geworden. Hoewel meer mensen nu dezelfde kantoorruimte delen, is de geluidsomgeving van een belemmering voor de productiviteit veranderd in een aangenaam achtergrondgeluid.
“Het interieurontwerp van Kinnarps heeft wonderen gedaan voor de geluidsomgeving. Je merkt het verschil duidelijk, bijvoorbeeld door schermen op de werkplekken, beklede meubels en gordijnen”, legt Claudia uit. Ze zegt dat het geruststellend is om te hebben geïnvesteerd in een interieuroplossing die in de loop der tijd duurzaam is en dat ze zeer tevreden zijn over de manier waarop ze erin zijn geslaagd om in samenwerking met Kinnarps een functionele en inspirerende werkomgeving te creëren, terwijl het unieke karakter van het pand behouden blijft. Medewerkers komen nu ook vaker naar kantoor dan voordien, wat volgens Claudia te maken heeft met de betere algehele ergonomie.
“Het interieurontwerp van Kinnarps heeft wonderen gedaan voor de geluidsomgeving. Je merkt het verschil duidelijk, bijvoorbeeld door schermen op de werkplekken, beklede meubels en gordijnen.”